Dnešní recenzi věnuji opět Xindlovi X. Ten se svojí novou deskou Čecháček made znovuoživuje svůj styl á la kytara, zpěv a k tomu sem tam nějaký nástroj, na kterém si postavil svou kariéru, a vydává tak nové CD v duchu starého Xindla. Očekávání, že nahrál nové album podobné tomu předchozímu, se tedy můžeme díkybohu vzdát. Jeho Láska nebyla zrovna klenotem. Propracované texty střídaly texty laciné, chytlavá melodie už byla na pomezí s melodií otravnou. První písničku Čecháčka jsem tedy pouštěla s obavami. Dubnová a mezi lidmi ještě ne tolik ohřátá deska má však potenciál dostat se nejen do rádií, ale hlavně do uší lidí, kteří chtějí slyšet něco propracovanějšího a smysluplnějšího.
Kromě toho, že se Ondřej Ládek navrací ke svým pestrým melodiím, textově se dostává také jinam. Kritiky v textech si tu můžeme užít mnohem více, než kdykoliv před tím. Častým tématem je pak totalitní režim a obecně už podle alba – povaha česká.
V prvním kousku s refrénem ,,…prej za komančů bylo líp, tak vyčkáváš, jestli je zase nezvolí,“ poukazuje na tu část Čechů, která by se nejraději vrátila do starých časů front na banány. Já osobně se k této době přímo vyjádřit nemohu, ale skutečnost, kterou líčí zpěvák, se mi nedávno potvrdila, když jsem zaslechla rozhovor několika žen. Věta ,,Zlatý soudruzi! Řekni, že bys je nebrala zpátky, já všema deseti,“ mluví za vše.
Xindl nezapomíná zpívat i o jiných věcech. Ve skladbě V blbým věku, ke které je mimochodem super videoklip složený ze zpěvákových fotek z dětství, připomíná, jak rychle plyne čas a každé narozeniny je zoufale o rok starší.
Kreativním videem se umělec angažuje také v songu Barbína, kde pro změnu hodnotí slečny s kily mejkapu a plné plastik. Kritika má ale pořád sofistikovanou podobu a to nejen v této skladbě. Neútočí – zpívá v ichformě.
Celé cédé má správný spád. Písničky za sebou plynou tak dobře, jako by to byly puzzle a po poslední písni vytvořily jeden velký obraz, co má smysl a je promyšlený.
Je jasné, že těm, kterých se tato tématika týká, budou zpěvákovy názory už od první písně nesympatické a Xindl nebude ničím jiným, než ksindlem. Pro mě je Čecháček made povedeným hudebním počinem, který si ráda pustím znovu a pak znovu.