Ústí nad Labem je v posledních týdnech na nohou kvůli zrušení tradiční a legendární scény — Činoherního studia. Přestože se zdá, že rozhodnutí magistrátu je nezvratné, naděje ještě doutná a aktivita ústečanů je obdivuhodná. Minulý týden vyšel na novinovém formátu leták — Městské viny — který poukazuje na chyby, omyly a praděpodobně i na ne úplně čisté úmysly, které ke zrušení divadla vedly. Poměrně komplikovaně a přes mnoho prostředníků se nám podařilo autorům tohoto letáku položit několik otázek. Stejně komplikovaně jsme obdrželi odpovědi. Tady jsou.Ano, je to možné. Lidé mají velký odpor k politice, volí tady 25% oprávněných voličů, většině je to jedno, má pocit marnosti, myslí si, že nic nezmění. A tak se do zastupitelstva dostávají ti, kdo tam aktuálně sedí. Čestný a morálně zdatný člověk do politiky jít nechce, asi má obavy o svoji pověst. Je ale s podivem, že s kauzou „Činoherák“ se v zásadě obyčejná lidská masa za politiky staví ve smyslu „dejte jim co proto, vyžírkám, feťákům, je to doupě“ (myšleno Činoherák). Do jisté míry je toho příčinou velmi dobře zvládnutá manipulace s informacemi ze strany města Ústí nad Labem. Ostatně odbor kancelář primátora má zhruba 11 zaměstnanců, z toho 3 mluvčí. A v čele je v podstatě estébák Rouč. Ten ví přeci už dávno, jak se to dělá.Může zrušení činoheráku nastartovat masivnější občanskou iniciativu, nebo příjdou teplé dny a vyhraje to grilování na zahradě?Už nastartovalo. Bez ohledu na teplé dny. Magistrát si naivně myslel, že Činoherák je divadlo pro 300 intelektuálů. Ale kdosi jim zapomněl říct, že do divadla chodí pravidelně studenti gymnázií, obchodních akademií i základních škol. A pokud mají děti zážitek, velmi otevřeně o tom hovoří doma. Takže ano, do divadla možná chodí v řádu tisíce lidí přímo, ale dalších xy tisíc ví, že tam chodí jeho dítě a baví ho to. A tihle všichni se do aktivit zapojují. Takže oni udělali pravý opak – chtěli zrušit partu 50 nepohodlných, to se jim asi povedlo, ale na druhé straně nastartovali občanský aktivismus v řádech tisíců obyvatel. Takže v tomto ohledu velké vítězství. Proč právě tohle zrušení se setkalo s největším odporem? protože už v ústí nic nezbylo anebo to bylo lepším mediálním zpracováním? Činoherák byl vždycky symbolem – během revoluce 1989, během povodní 2002 a asi i teď, když došlo na jeho rušení pod záminkou ekonomické nehospodárnosti. Najednou si i lidi, kteří tam třeba chodili už za komunismu nebo těsně po revoluci uvědomili, že s městem není něco v pořádku. Vždyť přeci to divadlo nedokázali zrušit ani komunisté, ani povodně ho nepoložily. A teď ho zničí pár mstivých radních, vlastně bezdůvodně. A se souborem na vrcholu sil. Do aktivit se začali zapojovat lidé napříč městem, napříč sociálními vrstvami. A vyprovokovalo to i ty, kteří doteď aktivní nebyli.Informují vůbec média o téhle kauze objektivně a pravdivě?Na tuhle otázku neumíme odpovědět, doufáme, že ano. Bez ohledu na informace z médií, MV jsou určeny především těm, komu se nedostalo opozičního názoru proto novinám městským.Byl to důvod proč vydat městské viny?Jako občané tohoto města jsme měli potřebu bránit se polopravdám a lžím, které Magistrát města Ústí nad Labem veřejně vypustil prostřednictvím plátku Městské noviny. Proti informacím, které tam byly uvedeny, nebylo jiné obrany.Proč vyšly anonymně? je vůbec nutné v roce 2014 vydávat samizdat, znamená to, že svoboda slova není respektované právo?Máme k tomu své důvody, které bychom neradi rozebírali veřejně. A asi ano, samizdat tu 25 let chyběl, teď asi nastala doba pro jeho obnovení. Máme určité indicie, že naše obavy nejsou zbytečné a ani nejsou paranoiou. Bohužel.REDAKCE publikace Městské viny, vydávaného občany města Ústí nad LabemPS. Dnes (7/4) pokračování v kině Hraničář… a jinak na téhle adrese: http://cinoherak-usti.cz/