Rumburský dům kultury ve středu 28.2.2013 navštívilo Divadlo Bez zábradlí se svojí komedií Indická banka. Hra s jednoduchou zápletkou na motivy až příliš kruté reality bavila, škoda jen otevřeného konce, který do celkového vyznění vůbec nezapadl.
Do evropské banky přichází obchodník, který by si rád vyzvedl své peníze. Když mu ale přijde jednání zaměstnanců podivné, dozvídá se, že banku odkoupila indická společnost. V tu chvíli padnou všechny moderní kulturní stereotypy a předsudky, bohatý obchodník s realitami se stává pouhým zbohatlíkem, který má na indické poměry moc peněz a k tomu navíc povýšil do vyšší kasty. Jeho otec byl totiž stolař a v Indii je nepřípustné, aby člověk ,,jen tak“ změnil svou kastu. Solidní pán v obleku alias Zdeněk Žák je v bance za svůj přečin zadržen a celou absurditou situace se nechává strhnout.
Neuplyne mnoho času a vedoucí pobočky v podání Dany Morávkové mu sedí na hřbetě a bez zardění křičí ,,vošukej mě“. Druhým pracovníkem banky je Josef Carda, kterého život bankéře pohltil a k tomu je navíc tak trochu gay, což dá Žákovi pocítit. Všechny sociální zábrany v průběhu hry padají a absurdita situace, která je do očí bijící, přijde nakonec i divákovi naprosto přirozená. Bohatý obchodník v očích indických majitelů neznamená nic a on sám se zmítá mezi záchvaty agrese a žalu.
Výkony Dany Morávkové předčily mé ,,ordinační“ očekávání a její sexuální choutky se daly uvěřit. Josef Carda spolu se Zdeňkem Žákem hráli sice hezky, ale člověk, co od nich už pár představení viděl, se neubránil pocitu, že až moc přehrávají. Bez výtky je snad desetiminutový výstup indického majitele banky, který nakonec také dorazí. Sice je celý v modrém a mluví jen Indicky, ale na pobavení to stačilo.
Indická banka od Sébastiena Thiéry by si jistě zasloužila lepší konec, než jakým je utancování k smrti na způsob Bollywoodu. Člověk čeká nějaké logické vysvětlení situace či morální ponaučení o tom, že by se člověk měl dělit s ostatními, oproti tomu ale v sále najednou začnou blikat světla a všichni společně tancují. Vcelku povedená komedie z dnešní doby tím ztrácí na váze a kouzlo příjemného pobavení vyprchává při pocitu stupidity.